Konspekty lekcji z języka polskiego dla klasy pierwszej uwzględniające realizację ścieżki międzyprzedmiotowej - Edukacja czytelnicza i medialna. KONSPEKT PIERWSZY
- Treść ścieżki: Dokumenty gromadzone w bibliotece.
- Temat lekcji: Wypożycz książkę, by poczuć w dłoni znajomy kształt i.....
- Cele:
Uczeń potrafi:
- korzystać ze zbiorów i warsztatu informacyjnego biblioteki,
- samodzielnie wyszukiwać informacje na dany temat w różnych źródłach,
- posługiwać się katalogiem alfabetycznym.
- Cele edukacyjne:
- rozbudzanie potrzeb czytelniczych,
- kształtowanie postawy szacunku dla polskiego dziedzictwa kulturowego w związku z globalizacją kultury masowej.
- Metody:
- praca z tekstem, instrukcją
- praca z katalogiem alfabetycznym.
- Formy:
- praca w grupach,
- praca z klasą,
- praca indywidualna.
- Pomoce dydaktyczne:
- "Słownik wiedzy komputerowej",
- kserokopia tekstu –fragment opinii Umberto Eco o książce,
- instrukcje dla grup,
- katalog alfabetyczny.
Tok lekcji:
- Nauczyciel zapisuje na tablicy wyrazy związane z technologią komputerową. Uczniowie wyjaśniają znaczenie poszczególnych wyrazów, w razie wątpliwości szukają wyjaśnień w "Encyklopedii komputerowej".
- serwer, rauter, multimedialny, pecet, modem, e – mail, prowajder, interfejs, wirus, haker, internauta, "lista przebojów", "osobisty agent sieciowy".
e—mail –
- forma przekazu informacji, w postaci listów elektronicznych (dokumentów, które można zobaczyć na ekranie komputera) wymienianych przez użytkowników sieci komputerowej, głównie w internecie.
- Pojedynczy list elektroniczny, który oprócz tekstu może zawierać załączniki o dowolnej treści.
haker – zwykle zdolny programista i ekspert od komputerów dysponujący rozległą wiedzą i potrafiący znakomicie z niej korzystać w praktyce. Haker dzięki swoim umiejętnościom jest w stanie łamać najlepsze zabezpieczenia, np. sieci komputerowych. Nawet, gdy używa swojej wiedzy do działań niezgodnych z prawem, nie powoduje szkód, nie niszczy danych, ani nie wykrada ich dla zysku, nie próbuje także zacierać po sobie śladu w sposób brutalny, np.kasując system operacyjny komputera, na który się włamał.
interfejs –
- zdefiniowany przez autora programu sposób komunikowania się użytkownika z programem i programu z użytkownikiem. Interfejs może być graficzny lub tekstowy.
- Urządzenie elektroniczne, które umożliwia połączenie się ze sobą dwóch lub więcej urządzeń.
internauta – osoba korzystająca z internetu.
lista przebojów – rodzaj szperacza, pomaga w poszukiwaniu źródeł informacji.
modem – urządzenie, które przetwarza cyfrowe dane na postać analogową po to, aby można je było przesłać do innego modemu z użyciem standardowej linii telefonicznej.
multimedialny – taki, który zawiera więcej niż jeden środek przekazu informacji, np. dźwięk i obraz.
pecet – komputer osobisty, który jest kompatybilny (współpracują ze sobą) ze standardem firmy IBM i używa procesora z rodziny x86 lub z nim zgodnego.
prowajder – dostawca usług komputerowych (firma, np. TP S.A.) –udostępnia swój numer telefonu umożliwiający dostęp do internetu.
wirus – "infekcje" groźne dla komputera.
"osobisty agent sieciowy" – wyszukuje informacje dla komputera.
- Z jaką dziedziną wiedzy łączą się zapisane na tablicy wyrazy?
- Które z podanych wyrazów mają jeszcze inne znaczenie? Gdzie będziesz szukał wyjaśnienia?
wirus – pasożyt wywołujący choroby, lista przebojów – spis utworów muzycznych według popularności. agent – osoba pośrednicząca w zakresie umów.
- Co to jest internet?
- Kto może być użytkownikiem internetu?
- Po sprawozdaniu ustnym uczniowie sporządzają notatkę. Przykład notatki.
Koniec XX wieku to nadzwyczajne przyśpieszenie przesyłania informacji dzięki łączności elektronicznej. Powstało w związku z tym bogate słownictwo specjalistyczne, które przenika również do polszczyzny ogólnej – najczęściej z języka angielskiego. Niektóre zadomowione w języku polskim wyrazy nabierają nowych znaczeń, np. "wirus". Internet jest jedną z form łączności elektronicznej, przesyłającą informacje: tekst, dźwięk, obraz, wideo. Za pomocą internetu można już czytać "elektroniczne" książki: Mickiewicza, Słowackiego i innych. Nasza epoka to właśnie czas intensywnego przenoszenia treści zapisanych na papierze w ... cyberprzestrzeń. Korzystać z internetu może ten, kto posiada komputer, modem i telefon.
- Przeczytanie opinii Umberto Eco o książce i zapisanie tematu lekcji:(Uczniowie otrzymują ksero tekstu ).
"(...) książka to jeden z tych wynalazków, jak młotek, łyżka, widelec, dla których nie znaleziono w ciągu stuleci lepszych pod względem ergonomicznym odpowiedników. Książka dobrze pasuje do ręki, można ją czytać w każdej prawie sytuacji, także przy świetle świecy, także w łóżku, siedząc na gałęzi drzewa, na bezludnej wyspie, albo wędrując na wielbłądzie przez Saharę." "Przekrój" z 11.04.1999r.s.10
- Uczniowie znajdują jeszcze inne argumenty przemawiające za korzystaniem z biblioteki.
Zapis w zeszytach.
- Jeszcze stosunkowo niewiele osób ma osobisty komputer i dostęp do internetu.
- Biblioteki z tradycyjnymi książkami będą zawsze.
- Na stronach internetowych pojawiają się dzieła najbardziej znane, ale brak dzieł unikalnych.
- Książka w dzisiejszej postaci istnieje 500 lat i trudno jest zaakceptować nową formę utrwalania słowa pisanego.
- Przed wizytą w bibliotece szkolnej uczniowie zastanawiają się o co należy zapytać bibliotekarza.
- Na jakich warunkach mogą zapisać się do biblioteki?
- Jaki jest regulamin korzystania z bibliotecznych zbiorów?
- Co gromadzi biblioteka?
- Gdzie i jak należy szukać potrzebnych dokumentów i informacji?
- Praca w grupach: Ćwiczenia w samodzielnym korzystaniu z katalogu alfabetycznego.
Rozdanie instrukcji (załącznik 1—4)
Załącznik 1
INSTRUKCJA DLA GRUPY 1.
Znajdź kartę książki "Pan Tadeusz" A. Mickiewicza i sprawdź, ile jej egzemplarzy znajduje się w bibliotece.
Załącznik 2 INSTRUKCJA DLA GRUPY 2.
Odszukaj, w którym roku i w jakiej serii ukazały się "Kamienie na szaniec" A. Kamieńskiego.
Załącznik 3 INSTRUKCJA DLA GRUPY 3. Podaj nazwisko ilustratora najnowszego wydania "Krzyżaków" H. Sienkiewicza.
Załącznik 4 INSTRUKCJA DLA GRUPY 4.
Sprawdź, czy książka ulubionego przez ciebie autora znajduje się w bibliotece.
- Prezentacja pracy grup.
- Wypożyczenia "Krzyżaków" H. Sienkiewicza.
Praca domowa: Przygotuj się do korzystania z katalogu rzeczowego. Zaproponuj tematykę lub dziedzinę wiedzy, z której książkę chciałbyś znaleźć w bibliotece. KONSPEKT DRUGI
- Treść ścieżki: Dokumenty gromadzone w bibliotece.
- Temat lekcji: Ćwiczymy się w korzystaniu z katalogu rzeczowego.
- Cele:
Uczeń potrafi:
- korzystać z katalogu rzeczowego,
- wymieniać rodzaje katalogów,
- rozpoznawać katalogi w bibliotece,
- zdefiniować pojęcia: literatura piękna i popularnonaukowa,
- wyjaśnić budowę katalogów i ich przeznaczenie.
- Cele edukacyjne:
- rozbudzanie potrzeb czytelniczych,
- kształtowanie postawy szacunku dla polskiego dziedzictwa kulturowego w związku z globalizacją kultury masowej.
- Metody:
- praca z katalogiem rzeczowym,
- pogadanka,
- praca z instrukcją.
- Formy:
- praca indywidualna,
- pokaz,
- praca w grupie.
- Pomoce dydaktyczne:
- katalog rzeczowy,
- instrukcja dla grup.
Tok lekcji:
- Nawiązanie do pracy domowej, której celem było przygotowanie się uczniów do korzystania z katalogu rzeczowego. Uczniowie mieli zaproponować dziedziny wiedzy, z której książkę chcieliby znaleźć w bibliotece.
- Praca w grupach: Ćwiczenia w samodzielnym korzystaniu z katalogu rzeczowego.
- Rozdanie instrukcji (załącznik 1)
Załącznik nr 1
INSTRUKCJA DLA GRUPY 1. Wyszukaj w katalogu rzeczowym dwie baśnie. Podaj autorów, tytuły i symbol działu.
INSTRUKCJA DLA GRUPY 2. Wyszukaj w katalogu dwie powieści obyczajowe, które zaproponowałbyś innym do przeczytania. Podaj autorów i tytuły.
INSTRUKCJA DLA GRUPY 3. Zaproponuj innym dwie książki podróżnicze lub przygodowe. Podaj autorów i tytuły.
INSTRUKCJA DLA GRUPY 4. Wyszukaj w katalogu jakie atlasy posiada biblioteka. Podaj autorów i tytuły.
INSTRUKCJA DLA GRUPY 5. Wybierz z katalogu kilka pozycji dotyczących miasta. Podaj autorów i tytuły.
INSTRUKCJA DLA GRUPY 6. Wybierz z odpowiedniego katalogu kilka powieści historycznych. Podaj autorów i tytuły.
INSTRUKCJA DLA GRUPY 7. Wyszukaj dwa zbiory wierszy znanych polskich poetów. Podaj tytuły zbiorków i nazwiska autorów.
- Prezentacja pracy grup.
- Podsumowanie wiadomości i sporządzenie notatki;
-
- Kiedy posługujemy się katalogiem rzeczowym? (gdy poszukujemy książek na dany temat, a nie znamy autora).
- Czym różni się katalog alfabetyczny od rzeczowego? (w katalogu alfabetycznym karty ułożone są według haseł autorskich lub tytułowych alfabetycznie. Korzystamy z niego, gdy znamy autora lub tytuł. W katalogu rzeczowym karty ułożone są według treści książek, w działach.
- Informacja zwrotna o stanie grupy.
Odpowiadając sobie na postawione w układance pytanie, uczniowie oceniają stan swojej wiedzy o katalogach. Im więcej nabyli wiedzy i umiejętności, tym wyższe piętra zajmują. KTÓRE PIĘTRO? VI V IV III II I P Praca domowa: Wyszukaj w odpowiednim katalogu dwa utwory o tematyce wojennej. Podaj tytuły książek i ich autorów. Opracowała Beata Baranowska - Graczyk |